VU-medewerker? Bekijk hier onze taaldiensten voor VU-medewerkers.

interculturele communicatie

How today’s cultural complexity affects you and your working environment

Door Bodine Ruiter

Contact opnemen

Tips uit de presentatie van Barbara Bartczak

In een wereld die steeds globaler wordt, moeten verschillende culturen steeds meer samenwerken. De culturele verschillen kunnen zorgen voor botsingen. Hoe kun je het beste omgaan met deze interculturele communicatie? Tips van Intercultural Diversity Consultant Barbara Bartczak.


Zoek naar verbinding

Interculturele communicatie draait veel om het delen van informatie met elkaar en het ontdekken wat we gemeen hebben. Naast alle culturele verschillen zijn er altijd gemeenschappelijke punten die ons verbinden, bewust of onbewust. Probeer samen op zoek te gaan naar overeenkomsten.


De eerste indruk is belangrijk

Omdat mensen in eerste instantie contact willen maken met mensen met wie een band hebben, is een eerste indruk belangrijk. Onder de eerste indruk valt verbale communicatie, maar ook non-verbale (bijvoorbeeld oogcontact en gezichtsuitdrukkingen) en paraverbale communicatie (bijvoorbeeld geluidjes tijdens het luisteren en praatsnelheid). De ene factor is meer cultureel bepaald dan de andere factor.


Betekenis zit niet in woorden, maar in mensen

Elk woord heeft een betekenis, maar wat een woord betekent hangt af van iemands perceptie. Iemands perceptie wordt bijvoorbeeld bepaald door wat we als standaard zien, waar we zijn opgegroeid, waar we socialiseren of met wie we werken. Het is goed om stil te staan bij wat een woord betekent volgens jou. In een gesprek moet je ook zeker weten dat je hetzelfde bedoelt bij een woord of zin als je gesprekspartner en dat je elkaar treft. Zo kun je een hele andere perceptie hebben van wat afstand is in de zin: ik werk dichtbij.


Houd rekening met high and low context communication

Er zijn culturen met een lage context, waar ze zeggen wat ze denken en ze denken wat ze zeggen. In deze culturen zijn logica en transparantie erg belangrijk in communicatie. De verantwoordelijkheid in een gesprek ligt bij de spreker en de spreker vertelt daarom alle details. Er zijn ook culturen met juist een hoge context, waar ze iets anders zeggen dan wat ze denken. In deze culturen zijn empathie en relaties erg belangrijk in communicatie. Deze sprekers praten niet vanuit hunzelf, maar vanuit hoe de ander de spreker ontvangt. In een gesprek vertellen zij daarom niet alles, om de luisteraar niet te overbelasten.


Vraag welk soort feedback iemands voorkeur heeft

Feedback is heel belangrijk bij het creëren van vertrouwen, het sturen van werk, het geven van energie aan een team en het helpen ontwikkelen. Maar culturen verschillen ook in hoe ze feedback geven of ontvangen. In de Verenigde Staten is positieve aanmoediging belangrijk, in Frankrijk het aanwijzen van verbeterpunten, in Japan draait het om groepsverantwoordelijkheid, maar in Duitsland juist om persoonlijke verantwoordelijkheid. In een intercultureel team kan het soort feedback per individu verschillen. Voorkom daarom ongemakkelijke of onprettige situaties en vraag welke soort feedback iemands voorkeur heeft.

Wees bewust van en bouw samen aan diversiteit en culturele inclusiviteit. In de hedendaagse, globale wereld is het een keuze om interculturele verschillen te negeren.

Internationaal publiek bereiken met jouw teksten?

Bekijk onze vertaaldiensten of neem contact met ons op via vertaalbureau@taalcentrum-vu.nl. En profiteer van de professionaliteit en culturele kennis van onze native vertalers.

Auteur: Bodine Ruiter

Bodine is het gezicht achter onze online leeromgeving. Als ‘ELO-baas’ zorgt zij ervoor dat de cursussen klaarstaan en dat alle deelnemers toegang hebben tot de online omgeving. Voor vragen over de leeromgeving ...

Meer over Bodine
certificaat1
certificaat1
certificaat2
certificaat3
certificaat5
crkbo
838