Voor een effectieve en gewaardeerde taalvaardigheidstraining zijn allerlei ingrediënten van belang: animo bij deelnemers, een raak programma, een deskundige en inspirerende trainer, goede faciliteiten en niet te vergeten: een lekkere lunch! Maar de allergrootste leerwinst volgt ná de training.
De uitdagingen ná de training
Na de training begint tenslotte de echte toepassing: deelnemers benutten de opgedane succeservaringen, tips en hulpmiddelen voor hun brieven, e-mails, beleidsteksten, gesprekken, presentaties, webteksten, rapporten en artikelen. Of dat nu in het Nederlands of het Engels is. Maar dat is ook het moment waarop ze aanlopen tegen specifieke(re) uitdagingen: hoe los je een bepaald communicatieprobleem op, welke oplossing past in deze praktijksituatie?
Nazorg maakt alle verschil
Op die momenten zouden ze veel hebben aan een persoonlijk advies van de trainer of een korte uitwisseling van ervaringen met collega’s. Heeft de organisatie hier bewust ruimte voor gecreëerd in het trainingstraject? Dan maakt dat een wereld van verschil, zo leert de ervaring. Door aandacht voor nazorg kan de gewenste verandering echt vorm krijgen. Dat vergroot het rendement van de training enorm en voorkomt dat de aandacht voor de nieuwe vaardigheden na de trainingsbijeenkomsten weer snel uitdooft.
Terugkomsessie, e-coaching en andere opfrismogelijkheden
Hoe houd je nu die aandacht wél vast? Het kortste antwoord: periodiek. Een paar mogelijkheden:
- Aan het eind van de training maken we met deelnemers afspraken over borging van het geleerde. Ze vormen bijvoorbeeld ‘taalmaatjes’ die na de training ervaringen kunnen uitwisselen. Of we maken afspraken over periodieke intervisie of agendapunten voor het werkoverleg.
- We leggen afspraken vast om goede voorbeelden, formats, checklists op te stellen of te (blijven) delen met alle medewerkers.
- Sommige organisaties investeren in interne taalcoaches: een zinnige manier om de benodigde verandering intern van zuurstof te blijven voorzien.
- Nog een manier om teams of individuele collega’s te coachen of te helpen om hun kennis op te frissen: we verzorgen met plezier een terugkomsessie of individuele e-coaching:
Terugkomsessie: voordelen | E-coaching: voordelen |
Beperkte investering voor organisatie en deelnemers (dagdeel) | Beperkte investering (vanaf een uur per deelnemer, eventueel als ‘strippenkaart’) |
In de vorm die het best bij jouw organisatie past: online of op locatie | Laagdrempelig voor deelnemers: opbouwende feedback per mail bij eigen teksten op afroep |
Vergroot het trainingsrendement fors: focust louter op openstaande uitdagingen en vragen | Vergroot het trainingsrendement fors: focust louter op individuele openstaande uitdagingen en vragen |
Opfrissen loont!
Wees geen dief van je trainingsrendement: zorg ervoor dat het enthousiasme en de veranderingsbereidheid van de deelnemers ook blijven doorwerken ná de training. Daarbij helpen we je graag! Vraag een terugkomsessie of strippenkaart voor e-coaching aan bij een van onze accountmanagers.
- Jane Goorden: jgoorden@taalcentrum-vu.nl of 020 - 244 3400
- Kyra Kemps: kkemps@taalcentrum-vu.nl of 020 – 598 28 19
- Judith Meijer: jmeijer@taalcentrum-vu.nl of 020 – 598 65 56