VU-medewerker? Bekijk hier onze taaldiensten voor VU-medewerkers.

Psychologie in teksten

Psychologie in teksten

Door Eric Tiggeler

Contact opnemen

Tips uit de presentatie van consumentenpsycholoog Patrick Wessels

Door inzichten uit de psychologie toe te passen in je communicatie, maak je jouw teksten effectiever. Bijvoorbeeld als je gedrag wilt beïnvloeden of mensen wilt aanzetten tot een koopbeslissing. Dan is niet alleen belangrijk wat je zegt, maar vooral hoe je het zegt.

Speel in op hoe het brein werkt

Wil je het gedrag van je lezers sturen? Houd dan in je manier van formuleren rekening met deze drie factoren:

  • motivatie (willen ze het?)
  • capaciteit (kunnen ze het?)
  • gelegenheid (is het makkelijk te doen?)

Staat het licht in drie gevallen op groen? Grote kans dat jouw tekst aanzet tot het gewenste gedrag.

Dit is de formule

Patricks formule voor overtuigende teksten bestaat uit deze stappen:

  • Maak een goede eerste indruk,
  • omdat je die maar één keer maakt,
  • overtuig met promotie of preventie,
  • en houd de aandacht vast …
  • … met een call-to-action die een stap dóórdenkt.

1. Benadruk het begin

Het begin van je tekst is belangrijk: daar is de kans het grootste dat het brein jouw informatie vasthoudt. Begin met pakkende feiten, statistieken of een sterke claim. Een effectieve tekst werkt vanuit een sterk begin:

  • Start met de belangrijkste informatie met een call-to-action.
  • Geef daarna de minder belangrijke informatie.
  • Eindig met de minst belangrijke informatie en herhaal de call-to-action.

2. Omarm omdat

Een van de krachtigste manieren om te overtuigen: geef altijd een reden. Het woord omdat versterkt je claim en suggereert een onderbouwing waar lezers al snel in meegaan – zelfs als jouw omdat-motivatie inhoudelijk helemaal niet zo sterk is.

3. Overtuig met promotie of preventie

Speel in op de promotie- of preventie-mindset van je doelgroep. Gaat het om klanten die kopen vanuit de wens tot promotie, of vanuit het belang van preventie? Willen ze een oplossing die efficiënter, sneller, beter is? Of willen ze niet verliezen, geen risico’s lopen? Communiceer hoe jouw oplossing ze daarbij helpt.

4. Houd de aandacht vast

Rond delen van je tekst af met een ‘cliffhanger’: zo houd je de aandacht vast en wek je nieuwsgierigheid. Dat motiveert de lezer om door te lezen om antwoorden te krijgen.

5. Gebruik een call-to-action die verder doordenkt

Maak je call-to-action krachtiger door in te spelen op empathie of sociale verantwoordelijkheid. Beschrijf bijvoorbeeld de impact die de gewenste handeling heeft op mensen:

  • Niet Doneer nu, maar Doneer en help een kind te eten te geven.
  • Niet Handen wassen voorkomt besmetting, maar Handen wassen voorkomt dat patiënten besmet raken met ziekten.

Hulp nodig met teksten schrijven die hun doel bereiken?

Onze tekstredacteurs denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op en profiteer van de kritische blik van onze redacteurs.

Auteur: Eric Tiggeler

Als redacteur helpt Eric de klanten van het Taalcentrum-VU aan vonkende, kraakheldere teksten. En als cursusontwikkelaar maakt hij onze communicatietrainingen op maat ...

Meer over Eric
certificaat1
certificaat1
certificaat2
certificaat3
certificaat5
crkbo
835