Bij het vertaalbureau van het Taalcentrum-VU bestaat het vertaalproces uit drie vaste stappen: projectcoördinatie, het vertaalwerk zelf en revisie. In deze driedelige serie over het vertaalproces leggen we uit wat er komt kijken bij elke stap.
Wat is projectcoördinatie?
Wanneer jij bij ons een vertaalaanvraag doet, krijg je nog dezelfde dag een reactie van onze coördinatoren. Zij nemen je aanvraag in behandeling, geven een indicatie van kosten en levertermijn, en zijn het eerste aanspreekpunt. Ga je akkoord met de offerte, dan zoeken zij de meest geschikte in-house of freelance vertaler voor jouw opdracht. Vervolgens wordt jouw vertaalopdracht ingepland, uiteraard rekening houdend met de door jouw gewenste leverdatum. Mocht de deadline onverhoopt niet mogelijk zijn, dan hoor je dat direct.
Waarom is coördinatie van belang?
Onze projectcoördinatoren kun je zien als de spil van het vertaalbureau. Zij houden het overzicht en zien strak toe op de planning voor alle vertaalopdrachten. Vrijwel altijd lopen er meerdere vertaalklussen tegelijk en dankzij projectcoördinatie wordt dit allemaal in goede banen geleid. Projectcoördinatie is de verbindende schakel tussen vraag en aanbod: jij hebt een vertaalaanvraag, zij weten wie daarvoor het meest geschikt is en hoe de vertaler zit qua beschikbaarheid.
Kan ik ook direct contact hebben met een vertaler?
Natuurlijk kan dat, maar bij ons vertaalbureau zijn de coördinatoren jouw eerste aanspreekpunt. Juist omdat projectcoördinatie het overzicht heeft. Het fijne is dan ook dat je bij ons vertaalbureau een eigen coördinator krijgt die jouw aanvraag in behandeling neemt. De projectcoördinator houdt jouw project in de gaten en zorgt vaak zelf voor de oplevering ervan. Dankzij deze persoonlijke aandacht weet je ook direct wie je moet hebben als je vragen hebt over de voortgang van jouw opdracht. En heb je inhoudelijke vragen over de vertaling? Dan brengt de coördinator je graag in contact met de vertaler.