VU-medewerker? Bekijk hier onze taaldiensten voor VU-medewerkers.

Zoekmachinevriendelijke webteksten: zeven tips

Zoekmachinevriendelijke webteksten: zeven tips

Door Anniek Spekking

Contact opnemen

Webteksten moeten prettig leesbaar, scanbaar en pakkend zijn. Dat kan al een behoorlijke opgave zijn, maar het is niet genoeg. Ook de vindbaarheid door zoekmachines is van belang. SEO – search engine optimization – is daarom een veelgehoorde kreet. Hoe zorg je ervoor dat zoekmachines als Google, Yahoo en Bing jouw tekst moeiteloos vinden? Zeven tips om je op weg te helpen.

Zoekmachinevriendelijk schrijven

Over effectief zoekmachinevriendelijk schrijven bestaat nog behoorlijk wat discussie. Het ´algoritme´ dat Google gebruikt om het web te doorzoeken en te categoriseren, is namelijk strikt geheim. Maar ‘trucjes’ om je website vindbaar te maken, beloont Google steeds minder, zoveel is inmiddels duidelijk. En websites met goed geschreven, aantrekkelijke, lezersvriendelijke teksten scoren steeds beter. SEO is dus vaak ‘gewoon’ helder schrijven.

SEO Schrijven voor een zoekmachine betekent voornamelijk aantrekkelijk schrijven voor jouw lezers. Toch zijn er bij SEO ook specifieke tips om rekening mee te houden. Om te beginnen hebben wij zeven tips voor je op een rijtje gezet.

Tip 1: Zorg eerst dat je duidelijk voor ogen krijgt op welke zoektermen jouw lezers zoeken

Laat een SEO-gespecialiseerd bureau eventueel een analyse uitvoeren.

Tip 2: Gebruik relevante zoektermen in de hoofdkoppen

Google scant een tekst onder andere op hoofdkoppen. Het is dus van belang om daar je belangrijkste zoektermen in te verwerken.

Tip 3: Laat relevante zoektermen regelmatig terugkomen

Wij adviseren om relevante zoektermen ongeveer vijf keer terug te laten komen in de lopende tekst.

Tip 4: Zoektermen in tussenkoppen zijn minder relevant

Dien met de tussenkoppen vooral je lezer en maak je tekst overzichtelijk. Google baseert zich tegenwoordig nauwelijks meer op tussenkoppen.

Tip 5: Schrijf korte teksten, maar niet té kort

Google kan het onderwerp van jouw internetpagina het best bepalen als de tekst minimaal 250 woorden lang is.

Tip 6: Gebruik synoniemen

Google is tegenwoordig intelligent genoeg om betekenisovereenkomsten te herkennen.

Tip 7: Zorg voor unieke teksten op alle pagina’s

Google doorziet schrijvers die hun key word density – dichtheid aan zoekwoorden – proberen te verhogen door bepaalde tekstgedeeltes overdreven en onnatuurlijk vaak te herhalen.

Hulp nodig bij het schrijven van een zoekmachinevriendelijke webtekst? Wij bieden een training Schrijven voor het Web, waarin je actief aan de slag gaat met je eigen webteksten. Zo schrijf je teksten die niet alleen kort en bondig zijn, maar ook aantrekkelijk, aansprekend en goed vindbaar.

Auteur: Anniek Spekking

Anniek werkt sinds maart 2019 bij het Taalcentrum. Als medewerker marketingcommunicatie staat ze haar mannetje. Bovendien heeft ze ervoor doorgeleerd, dus ze weet waar ze het over heeft.

Meer over Anniek
certificaat1
certificaat1
certificaat2
certificaat3
certificaat5
crkbo
326