Rob Doeve was ruim dertig jaar bij het Taalcentrum betrokken, waarvan het overgrote deel als directeur. Robs betrokkenheid bij het Taalcentrum was ontzagwekkend en niet-aflatend. Onder zijn leiding maakte het Taalcentrum de omslag van een stichting naar een bv, en versterkte het zijn positie in de markt als toonaangevend vertaal- en communicatiebureau.
Nooit heeft Rob daarbij de kwaliteit uit het oog verloren: het Taalcentrum combineert een markt- en servicegerichte benadering met een gedegen academische achtergrond. Collega’s, klanten en relaties hebben fijne herinneringen aan de samenwerking met Rob. Ze roemen vooral zijn scherpzinnigheid, taalvirtuositeit en gevoel voor humor.
Annette van der Schee komt uit de eigen gelederen van het Taalcentrum. Zij heeft ruim twintig jaar ervaring, waarvan de afgelopen vijf jaar als hoofd van de afdeling Sales en Marketing. Ze kent het bedrijf dus door en door en gaat vol enthousiasme aan de slag. Annette: ‘Het belang van heldere en overtuigende communicatie is misschien wel groter dan ooit. In elke taal. Dat is een mooie opgave om samen met onze klanten, onze trainers, vertalers en tekstredacteuren aan te werken.’
Maak kennis met Annette!
En lees het interview hieronder.
- Wie is Annette van der Schee?
Mijn naam is Annette van der Schee, ik ben 44 jaar, en woon in Amersfoort samen met mijn gezin (man, drie kinderen van 14, 13 en 10 jaar en twee katten).
- Heb je 'toevallig' iets met taal gestudeerd?
Toevallig wel! ;-) Ik heb Algemene Letteren gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht, een brede opleiding die nu ‘communicatie- en informatiewetenschappen’ heet. Mijn specialisatie was Communicatiekunde.
- Hoe ben je bij het Taalcentrum-VU gekomen en hoe lang werk je hier al?
In het laatste jaar van mijn studie ging ik op zoek naar een bijbaan die inhoudelijker beter bij mijn opleiding paste dan wat ik dat moment deed (taarten bakken bij La Place). In een van de universiteitsgebouwen zag ik op een prikbord een A4’tje hangen van het Taalcentrum-VU, dat op zoek bleek naar een werkstudent om de Taalvragendienst te bemannen. Daarop heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gebeld. Ik kreeg een zeer verbaasde meneer aan de telefoon, die advertentie bleek er namelijk al een jaar te hangen zonder dat er iemand op had gereageerd. Ik mocht meteen langskomen voor een nadere kennismaking, en kon daarna gelijk beginnen. Dit was in mei 1999. Na mijn afstuderen in 2000 kreeg ik een contract als redacteur, dus ik werk hier al meer dan twintig jaar!
- Wat maakt het werken bij het Taalcentrum-VU zo leuk?
Het werken bij het Taalcentrum is om verschillende redenen zo leuk.
Ten eerste omdat het werk in het teken staat van taal en communicatie, onderwerpen die mij persoonlijk enorm interesseren, getuige ook mijn studiekeuze.
Ten tweede omdat het Taalcentrum werkt voor héél uiteenlopende opdrachtgevers. Zo krijg je van veel verschillende werelden iets mee. In mijn beginjaren als redacteur redigeerde ik de ene week een jaarverslag voor een gerenommeerd bouwbedrijf, en de volgende week standaardbrieven van een verzekeringsmaatschappij.
Ten derde heeft het Taalcentrum mij altijd de kans gegeven om mij verder te ontwikkelen. Zo begon ik dus als werkstudent met het beantwoorden van taalvragen. Vervolgens ging ik aan de slag als redacteur, daarna werd ik hoofd van de Tekstredactieafdeling. Na een reorganisatie ging ik verder als accountmanager bij de Sales- en marketingafdeling, waarna ik daar weer het hoofd van werd.
Wat het werk bij het Taalcentrum tot slot zo leuk maakt, zijn de collega’s. Een ideale mix van ervaren rotten in het vak en jonge honden. Allemaal met die gedeelde interesse in taal en communicatie.
- Waarom heb je gekozen voor het directeurschap?
Na bijna vijf jaar als hoofd van de Sales- en marketingafdeling en het naderende pensioen van de huidige directeur, voelde dit voor mij als een logische volgende stap. Ik ken het bedrijf door en door, en weet daardoor wat de sterke kanten zijn, maar ook waar nog verbeterkansen liggen. Daarbij is het het leukste taal- en communicatiebedrijf van Amsterdam en omstreken, met de mooiste klanten en beste collega’s. Een bedrijf om trots op te zijn.
- Hoe vind je het om nu directeur te zijn?
Leuk, spannend, wennen. Er zijn allerlei onderwerpen die voorheen door de directeur werden geregeld, die nu op mijn bordje liggen. Al weet ik waar het over gaat, dat is nog niet hetzelfde als zelf doen. Maar uiteindelijk is het natuurlijk ook wel kicken om die dingen nu zelf op te pakken. Het is ook gek om directeur te zijn van een bedrijf waarvan de meeste medewerkers nog vooral thuis werken, vanwege de coronamaatregelen. Ik hoop dat iedereen binnenkort weer vaker terug kan naar kantoor.
- Heb je grootse plannen voor de toekomst van het Taalcentrum-VU? Zo ja, kun je daarover al iets zeggen?
Mijn plan op dit moment is doorgaan op de ingeslagen weg, die het Taalcentrum onder Robs leiding de afgelopen jaren zijn toonaangevende positie in de markt heeft bezorgd. Het Taalcentrum is een zelfstandig onderdeel van de Vrije Universiteit, en staat voor kwaliteit, klantgerichtheid en persoonlijke betrokkenheid. Dat moet vooral zo blijven. Maar natuurlijk ben ik ook van plan om vernieuwingen te introduceren of verder door te voeren, bijvoorbeeld op het gebied van onze financiële administratie en online trainingen.
- Waar kijk je het meest naar uit tijdens het directeurschap?
Ik kijk het meest uit naar de samenwerking: met het team, onze freelancers, met opdrachtgevers. Ik kijk ook uit naar nieuwe kennismakingen en gesprekken over het Taalcentrum in de toekomst. En naar het doorvoeren van de eerdergenoemde vernieuwingen. Ik houd van aanpakken en doorpakken.
- Wat lijkt je het meest uitdagend aan het directeurschap?
Het meest uitdagend op dit moment is overzicht te krijgen in alle werkzaamheden en verantwoordelijkheden die het directeurschap met zich meebrengt. Daar ben ik nu druk mee bezig, de rest komt daarna!