Corona gooide roet in het eten. Ruim anderhalf jaar kon het Taalcentrum-VU niet afreizen naar Aruba voor Nederlandse taal- en communicatietrainingen. Gelukkig konden we toen onze trainingen wel online door laten gaan. Maar er gaat niets boven trainen op locatie, en dit najaar mochten we weer naar Aruba om als vanouds schrijftrainingen op het eiland te verzorgen.
Terug van weggeweest
Onze trainer Gea was in oktober bijna twee weken lang op Aruba om opnieuw trainingen te geven op locatie. Elke dag stonden er een of twee trainingen op het programma voor verschillende organisaties: Dienst Openbare Werken, Centrale Bank Aruba, DIMAS en Algemeen Pensioenfonds Aruba. De trainingen die wij daar dit jaar verzorgden, waren Heldere rapporten schrijven en Beleid schrijven met impact.
Aruba gaat voor begrijpelijk(er)e taal
Gea: ‘De trainingen verliepen dit jaar weer bijzonder prettig en het voelde vertrouwd om op Aruba te zijn. Eén ding leek anders. Het lijkt erop dat er een kantelpuntje is in het willen omarmen van gewone schrijftaal. Waar ik vorige keren vaak hoorde dat de managers, de directieleden niet akkoord zouden gaan met ‘gewone’ schrijftaal, hoorde ik nu het tegenovergestelde. Een aantal leidinggevenden wil nu juist meer de taal van de gewone Arubaan spreken, in duidelijke taal schrijven, begrijpelijk zijn in de teksten.’
Plezierige samenwerking
De deelnemers waren ook weer erg positief; de trainingen werden gemiddeld met een 9 beoordeeld! Met grote dank aan het Center for Lifelong Learning van de Universiteit Aruba, dat het ons weer mogelijk heeft gemaakt om deze trainingen te verzorgen. Dankzij hun bemiddeling verloopt de organisatie vlekkeloos en plezierig. We kijken nu al uit naar de volgende keer!