De aanhef van een zakelijke brief of zakelijke mail is belangrijk. Hoe schrijf je een goede aanhef? Wij hebben het op een rijtje gezet.
Hoe schrijf je een correcte aanhef van een zakelijke brief of mail? En hoe hef je aan als je bijvoorbeeld het geslacht van de geadresseerde niet weet, of als je brief aan meer personen gericht is? De aanhef is belangrijk: je spreekt de lezer het eerst aan, en zet dus de toon van je mail of brief. Welke aanhef je kiest, hangt af van je relatie met de lezer. De standaardaanhef van een zakelijke brief is Geachte + mevrouw/heer + achternaam + komma. De regels voor zakelijke mails en brieven verschillen op dit punt niet: ook in e-mails is het ongebruikelijk om de aanhef weg te laten, of meteen over te stappen op ‘Beste Jan’. Lees onze blog en schrijf je direct in voor onze korte, praktische workshop Zakelijke e-mails schrijven
Voorbeelden aanhef zakelijke brief / mail
- Geachte mevrouw Van der Zwaard,
- Geachte heer Toorenburg,
- Geachte heer en mevrouw Smit,
- Geachte heer Mandemaker en mevrouw Wanninkhof,
- Geachte heren De Wit en Van Someren,
Als naam en geslacht van de geadresseerde onbekend zijn, kiest u voor ...
- Geachte heer, mevrouw, (liever niet: Geachte heer/mevrouw,)
- Geachte dames en heren,
Een paar tips
- Plaats na de aanhef altijd een komma
- Schrijf geen titels in de aanhef: niet Geachte heer drs. De Bruijn,
- Gebruik niet de voornaam in de aanhef: niet Geachte Rob Jansen of Beste Rob Jansen
Volg onze e-mailworkshop
Wil je in 3 uur beter e-mailen? Schrijf je in voor onze korte en praktische e-mailworkshop.
Nog meer tips
Lees ook de blog van Jane over do's en don'ts voor de aanhef van je zakelijke mail en gebruik deze tips voor het schrijven van je zakelijke mail. En voor het afsluiten van je zakelijke mail of zakelijke brief hebben we een aantal slimme slotzinnen op een rij gezet. In één dag beter zakelijke e-mails schrijven? Volg onze workshop Zakelijke e-mails schrijven!