VU-medewerker? Bekijk hier onze taaldiensten voor VU-medewerkers.

Dit kun je leren van Nile Rodgers: zo schrijf je betere e-mails

Dit kun je leren van Nile Rodgers: zo schrijf je betere e-mails

Door Eric Tiggeler

Contact opnemen

Ken je Nile Rodgers? Hij is een legendarische componist, gitarist en producer, oprichter van de band Chic, met tientallen miljoenenhits op zijn naam. En hij heeft een geheim, verklaarde hij in een documentaire over zijn leven en werk. Precies dat geheim kun je gebruiken om elke zakelijke tekst die je schrijft, succesvoller te maken.

Freak out!

Wat is dat geheim dan? Popsongs ontwikkelen zich normaal gesproken van intro naar couplet naar refrein. Rodgers besloot het anders aan te pakken: begin met het refrein. Bam! De eerste maten delen al direct een onontkoombare klap uit. Aaahh, freak out! (Chic) We are family! (Sister Sledge) The-the-the Reflex! (Duran Duran). Nummer 1-hits waar je direct middenin zit, songs die stuk voor stuk het publiek vanaf de eerste seconde meeslepen.

Wat goed genoeg is voor een nummer 1-hit, is goed genoeg voor jouw e-mails

Wat heb je aan deze wetenschap als je een zakelijke e-mail schrijft? Ook daarin kun je Rodgers’ overrompelingstactiek gebruiken. Het kost je lezer tijd en moeite om een stap-voor-stap-verhaal te volgen dat langzaam tot de kern komt. Begin in plaats daarvan met de belangrijkste boodschap:

Vertel je verhaal niet in chronologische volgorde Veel beter: begin met de ontknoping
1. Aanleiding:

‘U vroeg ons iets’

1. Aanleiding:

‘Het antwoord op uw vraag is …’

2. Vervolg:

‘Wij hebben het uitgezocht’

2. Dan de details:

‘Het zit zo, want …’

3. Conclusie:

‘Ons antwoord is …’

3. Dan de extra’s:

‘Mail gerust als u meer wilt weten’


Elke tekst een piramide

Net als de danshits van Nile Rodgers zijn goede teksten opgebouwd als een piramide. Oké, je begint dan misschien met een korte aanleiding in plaats van met een opzwepend gitaarritme, maar ook in jouw tekst grijp je de aandacht op het optimale moment: helemaal aan het begin. Zet al in de inleiding je belangrijkste boodschap, je conclusie, je antwoord of aanbod. Vertel direct wat je komt doen en bewaar de details voor later. Echt, de Rodgersformule werkt! Goed, jouw lezers zullen misschien niet meteen swingend de dansvloer op springen, maar je krijgt ze zeker op het puntje van hun stoel.

Auteur: Eric Tiggeler

Maakt schrijftrainingen, redigeert teksten, schrijft taalboeken en -blogs. Wordt taalgoeroe genoemd, maar leert gelukkig nog elke dag iets nieuws.

 

Meer over Eric
certificaat1
certificaat1
certificaat2
certificaat3
certificaat5
crkbo
486