VU-medewerker? Bekijk hier onze taaldiensten voor VU-medewerkers.

​​Je kan of je kunt?

​​Je kan of je kunt?

Door David Lee

Contact opnemen

Je kan of je kunt, wat is grammaticaal correct? En wanneer klinkt het informeel of juist formeel? Met deze taaltip weet jij het voortaan ook.

 

Op de website van IKEA staan zinnen als: ‘Hieronder kan je de folders downloaden.’ Sommige taalgebruikers vinden dat fout. Moet het niet zijn: Hieronder kun je folders downloaden?

Je kunt en je kan

Nee, beide vormen zijn goed: je kunt en je kan zijn allebei mogelijk. Kunnen is een onregelmatig gevormd werkwoord. Er zijn meer van dat soort werkwoorden: denk aan willen (je wil/wilt) en zullen (je zal/zult).

Je wil en je zal

Bij al die werkwoorden zijn twee ‘je-vormen’ mogelijk, maar er is wel een klein gebruiksverschil. Je kan klinkt voor veel mensen wat informeler dan je kunt. Hetzelfde geldt voor je wil (naast je wilt) en je zal (naast je zult). Vandaar dat je je kan eerder tegenkomt in gesproken taal, en je kunt in geschreven taal.

Dus, je kunt of je kan?

Maar dat gebruiksverschil is wel aan het vervagen. Vroeger vonden veel mensen je kan/wil/zal nog onverzorgd, tegenwoordig worden deze vormen steeds vaker gebruikt – zie bijvoorbeeld de IKEA-site, waar je kan goed past bij het informele taalgebruik van het woonwarenhuis. Toch is het goed om in zakelijke teksten rekening te houden met het subtiele verschil in gebruik: in een zakelijke tekst met een wat formeler karakter kan dat een reden zijn om te kiezen voor je kunt/wilt/zult.


Taaltips

Wil je meer taaltips lezen? Bekijk dan al onze taaltips. Jouw Nederlands weer even opfrissen? Kies dan voor de cursus Correct Nederlands.

Auteur: David Lee

David is vertaler Engels bij het Taalcentrum-VU. Hij heeft bakken ervaring op het gebied van zakelijke en juridische vertalingen en marketing, en denkt graag mee met de klant.

 

Meer over David
certificaat1
certificaat1
certificaat2
certificaat3
certificaat5
crkbo
512