Een zakelijke mail of zakelijke brief afsluiten is lastiger dan het lijkt. Vermijd cliché zinnen en sluit af zoals het hoort.
Nog altijd worden heel wat zakelijke brieven en zakelijke mails afgesloten met afgezaagde zinnen als In afwachting van uw positieve reactie, tekenen wij of Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Zulke ouderwetse zinnen kunnen echt niet meer. Drie tips voor een afronding op maat.
Tip 1 - Kijk naar de toekomst
Ga in op het vervolg: wat kan de lezer verwachten, wat gaat er gebeuren, moet de lezer nog iets doen? Als je bijvoorbeeld een offerte stuurt, kun je goed afsluiten door aan te geven dat je contact opneemt om de reactie van de lezer te vernemen, of dat je bereikbaar bent voor meer informatie.
Wij zien uit naar uw reactie op ons voorstel. Natuurlijk ben ik met veel plezier bereid om een mondelinge toelichting te geven.
Tip 2 - Stel een vraag
Heb je een verzoek aan de lezer? Formuleer dat dan gerust als een directe vraag. Omwegen als ‘Wij verzoeken u om ...’ zijn niet nodig. Beter:
Wilt u zo vriendelijk zijn om het formulier opnieuw in te vullen? Alvast hartelijk dank daarvoor.
Tip 3 - Bied iets aan
Verleen service; bied de lezer aan dat hij of zij kan reageren (zelfs als u op die reactie niet speciaal zit te wachten). Het gaat er maar om dat je de lezer laat zien dat je hem of haar verder wilt helpen, als dat nodig zou zijn.
Als u meer informatie wilt, neemt u dan gerust contact met mij op via nummer [nummer]. Ik ben van maandag tot en met donderdag bereikbaar van 9.00 uur tot 17.00 uur. U kunt ook e-mailen naar [adres].
Je ziet: mogelijkheden genoeg om clichés te vermijden en een positieve, klantvriendelijke indruk achter te laten.
Tip 4 - Volg een training
Met de drie bovenstaande tips kom je natuurlijk al een heel eind. Maar wil je echt goede e-mails schrijven, volg dan de 1-daagse cursus Zakelijke e-mails schrijven. In een leuke en praktische dag leer je hoe je zakelijk, vriendelijk en helder kunt e-mailen.