Programmaonderdelen
Een slimme aanpak om rapporten te schrijven
- Een verslag schrijven als gestructureerd proces: schrijf in verschillende stappen, zodat je rapporten of verslagen sneller tot stand komen.
- Hoe kom je snel tot een goede tekst? Hoe begin je?
- Tips en technieken om de opbouw van je tekst snel in kaart te brengen. Werken met formats voor rapporten en verslagen.
- De schrijfopdracht verhelderen: voor je een rapport of verslag gaat schrijven, zorg je voor een glasheldere briefing. Welke vragen stel je de opdrachtgever?
Lezergerichtheid
- Lezergerichtheid: voor wie schrijf je, wat betekent dat voor je tekst?
- Hoe formuleer je duidelijke beslispunten?
- Tussenkoppen in rapportages en verslagen.
- Inleidende teksten schrijven: het ‘cement’ van je rapportages.
- Je tekst helder samenvatten (de management summary).
Duidelijk en aantrekkelijk rapporteren
- Hoe zorg je voor de juiste toon?
- De juiste keuzes in woordgebruik en zinsbouw.
- Aantrekkelijk en toegankelijk formuleren.
- Omgaan met vaktermen: wanneer kun je ze gebruiken, wanneer kun je ze beter vervangen of omschrijven?
- Begrijpelijke en aantrekkelijke zinsbouw.
Nieuw: Rapporteren in PowerPoint
Steeds meer organisaties rapporteren in PowerPoint: in slidedocs. Een slidedoc (of ‘powerdoc’) is een veel korter dan een gewoon rapport, maar uitgebreider dan een PowerPoint-presentatie. De kunst is om je boodschap kort, krachtig én visueel aantrekkelijk manier naar voren te laten komen. Wil je leren hoe je slidedocs met impact maakt? Kies dan voor de module Slidedocs als aanvulling op de training Heldere rapporten en memo’s schrijven. |