Programmaonderdelen
Klantgericht communiceren
- Communiceren vanuit de merkwaarden van je organisatie.
- Helder en vriendelijk reageren op vragen van klanten.
- Je verplaatsen in de klant: wat zou jij zelf willen lezen?
De opbouw van je e-mail, brief of notitie
- Het schrijfproces: hoe begin je?
- Handige formats voor e-mails en andere korte teksten.
- De lezer: wat wil je met je klantgerichte e-mail bereiken?
Klantgericht formuleren
- De boodschap en stijl afstemmen op de lezer.
- Correct en verzorgd formuleren.
- Feedback op je eigen teksten.
Empathisch en klantgericht schrijven
- Begripvolle, empathische formuleringen: wat werkt, wat niet?
- Wat doe je als je de klant geen gelijk kunt geven?
- Tactvol omgaan met lastige situaties.
Klantgerichtheid van je eigen teksten
In de cursus Klantgericht schrijven oefen je met je eigen teksten en realistische cases. Zo pas je wat je leert direct toe in je eigen werk. Je kunt deze training bijvoorbeeld volgen als klanten vaak vragen hebben over brieven of mails. Of als je als medewerker houvast wil: wat zijn nu eigenlijk de criteria voor goede brieven en e-mails?