VU-medewerker? Bekijk hier onze taaldiensten voor VU-medewerkers.

Patiëntgericht communiceren in de zorg (B1)

Patiëntgericht communiceren in de zorg (B1)

Leer helder en patiëntgericht communiceren in de zorg.

  • Schrijven in begrijpelijke taal
  • Empathische patiëntenvoorlichting
  • 98% klanttevredenheid

CONTACT INSCHRIJVEN

Houd jij je bezig met communicatie in de zorg? En dan specifiek met patiëntenvoorlichting? Dan is deze training misschien wel geschikt voor jou. Je werkt bijvoorbeeld bij een ziekenhuis, een medische kliniek of bij een andere organisatie binnen de zorgsector.

Schrijfcursus begrijpelijke communicatie in de zorg

In deze schrijfcursus leer je hoe je patiëntgericht communiceert: empathisch, overzichtelijk en in begrijpelijke taal. Hoe vertaal je lastige medische kwesties naar heldere taal? Hoe zorg je dat de patiënt jouw boodschap begrijpt? En hoe breng je slecht nieuws?

Of het nu gaat om patiëntgerichte e-mails, medische bijsluiters, gezondheidsbrochures, ziekenhuisfolders of andere patiëntenvoorlichting: in de training Schriftelijk patiëntgericht communiceren leer je hoe je op zo’n manier schrijft dat de patiënt het begrijpt, óók de patiënt met lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterden.

Het programma is maatwerk. Waar de behoefte van jouw organisatie precies ligt, stellen we vast op basis van gesprekken, intakes en deelnemersteksten.
Voor de training met open inschrijving geldt dat we het programma baseren op de intakes en eigen input van de individuele deelnemers.

Inclusief en genderbewust schrijven

  • Genderbewust aanspreken
  • Genderbewust verwijzen
  • Stereotyperingen vermijden

Redigeren

  • Teksten beoordelen en verbeteren
  • Gerichte feedback geven
  • Gemiddelde beoordeling: 9,2

Effectieve webteksten schrijven

  • Word beter online gevonden
  • Schrijf korte en bondige webteksten
  • Gemiddelde beoordeling: 9

Programmaonderdelen

Patiëntgericht schrijven op B1-niveau

  • Verdieping in de patiënt: voor wie schrijf je en wat heeft hij of zij nodig?
  • Taalniveau B1: wat betekent dat eigenlijk? Hoe zorg je dat jouw tekst B1 is?
  • Begrijpelijke en heldere taal: de nieuwste inzichten en tips.

Duidelijk formuleren

  • Kan het concreter? Zeg wie wat doet en schrijf actief.
  • Kan het korter? Maak je zinnen overzichtelijk.
  • Kan het eenvoudiger? Spreek de woorden van de patiënt. Medische termen en jargon vermijden.

Overzicht in je tekst

  • Verschillende soorten berichten: van een uitnodiging voor een onderzoek tot een brief met een (slechte) uitslag.
  • Patiëntjourney: bied alleen die informatie aan die op een bepaald moment nodig is. Vermijd een overkill aan informatie.
  • Inleiding: aanleiding, doel, kernboodschap.
  • Alinea’s en samenhang: overzichtelijk, ‘scanbaar’ schrijven en verbanden benoemen.
  • Afsluiting: vriendelijk en patiëntgericht.

Empathisch en patiëntgericht formuleren

  • Verplaats je in de patiënt: wat zou je zelf willen lezen?
  • Begripvolle, empathische formuleringen: wat werkt, wat niet?
  • Toon en tact: tactvol omgaan met lastige situaties.
  • Vriendelijk reageren op vragen van patiënten.
  • Correct en verzorgd formuleren.

Praktische informatie

Data & locatie
Deze cursus kun je incompany organiseren of volgen als privé- of duotraining. De data en locatie bepalen we in overleg.

Kosten
De kosten voor een incompany- of privétraining Patiëntgericht communiceren zijn afhankelijk van je wensen en de grootte van de groep. Wil je meer weten? Vul dan het contactformulier hieronder in of bel naar 020 – 244 3400. We maken graag een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek.

CONTACT

Deze site wordt beveiligd door reCAPTCHA en het Google Privacy-beleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.

* Gemarkeerde velden zijn nodig voor de juiste verwerking van het formulier.

Wij laten woorden werken voor:

Amsterdam UMC
Rijksmuseum
Labre
Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming
Gemeente Alkmaar

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

certificaat1
certificaat1
certificaat2
certificaat3
certificaat5
crkbo
201